Klaar voor de elektronische RSZ-attesten? 2020-01-13

Vanaf 13 januari 2020 doet u uw aanvragen voor attesten openbare aanbestedingen, schuldenattesten en schuldvorderingen niet langer via de RSZ-website. In plaats daarvan vraagt u ze aan op de portaal van de Sociale zekerheid, en u ontvangt ze dan in de e-Box van uw onderneming.

Op termijn worden alle attesten vervangen door digitale versies. Wacht niet te lang om vertrouwd te raken met de elektronische attesten en de e-Box. U wint aan snelheid, plaats en veiligheid!

Hoe vraagt u uw attesten aan?

Als onderneming

U vraagt uw attesten openbare aanbestedingen, uw schuldenattesten en schuldvorderingen aan op de portaal van de Sociale zekerheid, op de pagina RSZ-attesten aanvragen.

Als aanbestedende overheid

U vraagt uw attesten openbare aanbestedingen aan via de Telemarc-toepassing.

Hoe krijgt u een beveiligde toegang?

Om een beveiligde toegang te krijgen voor uw onderneming, moet:

  1. een wettelijke vertegenwoordiger van uw onderneming een Hoofdtoegangsbeheerder aanduiden in CSAM, en
  2. de Hoofdtoegangsbeheerder de aanvragen voor attesten indienen of andere gebruikers aanstellen/beheren.

Hoe ontvangt u de attesten?

Nadat u uw verzoek om een attest hebt ingediend, controleren wij de informatie. In de meeste gevallen wordt het attest enkele minuten later naar de e-Box van uw onderneming verzonden.

Voorlopig versturen we ook nog attesten per post. Op termijn zal dat niet meer het geval zijn, tenzij u geen e-Box hebt.

U vertegenwoordigt geen onderneming of aanbestedende overheid?

In dat geval kunt u uw RSZ-attesten niet aanvragen via dit portaal. U moet uw aanvraag per e-mail indienen op de volgende adressen:

Gebruikt u uw e-Box al?

e-Box centraliseert alle officiële communicatie tussen ondernemingen en overheidsinstellingen in één beveiligde elektronische brievenbus. Zo communiceert u met overheidsinstellingen op een handige, snelle en veilige manier.

Papier beu?

Het is nu mogelijk om de federale instellingen te laten weten dat u alle documenten die digitaal beschikbaar zijn, ook digitaal wilt ontvangen. Open de e-Box van uw onderneming, ga naar ‘Beheer e-Box’ en vink het vakje aan voor akkoord.

Meer informatie nodig?

^ Back to Top